Brook Preloader

Poradnik: Księgarnia dla dzieci. Jak to się robi?

Poradnik: Księgarnia dla dzieci. Jak to się robi?

Poradnik jest częścią projektu “Z książką wyjdź na ludzi! Cykl szkoleń z animacji kultury dla polskiej branży księgarskiej” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Poradnik opracowany we współpracy z Good Books.

Tematyka poradnika

literatura dziecięca w księgarni stacjonarnej
wydarzenia dla dzieci w księgarni stacjonarnej
wydarzenia dla dzieci i rodziców w księgarni stacjonarnej
promocja wydarzeń literackich (warsztaty, zajęcia edukacyjne) dla dzieci i młodzieży

Dzieci wolą odwiedzać księgarnie stacjonarne

Rodzic, który odwiedza księgarnię z dzieckiem, staje się zupełnie nowym klientem – innym od tego, który często woli zrobić zakupy przez internet. Dlaczego?

Dzieci nie lubią czekać. Chcą tu i teraz, natychmiast.
Lubią książkę poczuć. Powąchać, oglądać, zobaczyć obrazki, litery.
Mogą przeczytać fragment książki, obejrzeć ilustracje.
Oglądają inne książki i mogą się czymś zaciekawić, zainteresować.
Wyprawa do księgarni to ciekawa atrakcja dla dziecka.
Dobrze zaprojektowana księgarnia może stać się niezwykłym miejscem do zabawy i nauki dla dzieci.

Księgarnia dziecięca – od czego zacząć?

Najważniejsze zasady tworzenia księgarni dostosowanej do potrzeb młodych czytelników

 

  • Lokalizacja:
    • Duże miasto i miasto powiatowe
    • Otoczenie sklepów z branży dziecięcej
    • Otoczenie szkół, przedszkoli, poradni pedagogicznej, przychodni
    • Nowe osiedla
    • Teren zielony, podjazd i miejsce dla wózków
    • Przestrzeń przed lokalem – bezpieczeństwo
    • Duży, jasny, przestronny lokal z okazałą witryną, dodatkową salą (np. na potrzeby zajęć edukacyjnych)
    • Przestrzeń wokół księgarni – wykorzystana jako miejsce do zabaw, odpoczynku (ławeczki, leżaki) lub miejsce na bookcrossing

 

  • Organizacja przestrzeni (w księgarni i wokół księgarni):
    • BEZPIECZEŃSTWO!
    • Ciepło i przytulnie: dywan, wykładzina, maty, pufy, sofa
    • Stolik, krzesełka – bezpieczne, zaokrąglone rogi
    • Kolorowanki z bohaterami z książek, czyste kartki, kredki (zatemperowane) flamastry, tablica kredowa
    • Naklejki, zakładki reklamowe – do częstowania się.
    • Klocki, gry typu memo, lotto (dobrze jak są w ofercie)
    • Dodatkowe oświetlenie, ciepłe światło
    • Wieszaki na kurtki i płaszcze – dla dorosłych i na wysokości dzieci
    • Miejsce na buty – szafka, skrzynka, dywanik, stojak na parasole
    • Toaleta (oznaczona) dostępna dla dzieci, czyli: przewijak, nocnik, nakładka, mokre chusteczki
    • Idealna – umywalka blisko sali warsztatowej (zobacz: Księgarnia Badet)
    • Zaplecze, szafa na materiały warsztatowe

Stwórz idealną przestrzeń dla dzieci

Zadbaj o wnętrze księgarni w taki sposób, aby wyostrzyć uwagę zmysłów dzieci. Młodych czytelników zachwyci ZAPACH książek (papieru, a także czekolady, pomarańczy, świąt, gumy balonowej). Różnorodność, mnogość faktur i kształtów, które można DOTYKAĆ (pluszowy dywan, szorstka ściana, tablica sensoryczna). Dźwięki, które mogą USŁYSZEĆ w księgarni (wartościowa muzyka dla dzieci, audiobooki, wiersze). Zorganizuj miejsce, które będzie dobrze WIDZIANE przez dzieci i ich rodziców (jasne pomieszczenie, czytelny układ, miejsce przeznaczone dla dzieci, odpowiednia wysokość).

Książki dla dzieci

Jak to poukładać?

  • Wiekiem, ale pamiętając, że każde dziecko jest inne.
  • Zainteresowania: pojazdy, zwierzęta, kosmos, ciało człowieka
  • Rodzaje: z dreszczykiem, detektywistyczne, fantastyczne
  • Serie, autorzy
  • Klasyka /poezja/ baśnie
  • Emocje, problemy, etapy rozwojowe np. nocnik
  • Bohater chłopiec / bohater dziewczynka
  • Półka “Pomysł na prezent”
    • DOBRY POMYSŁ! “New born baby” prezent – pakiet prezentowy, pierwsza biblioteczka dla dziecka (np. prosta drewniana półka/skrzynka, na niej książka “must have” dla dziecka, zapakowana w celofan z niebieską/różową kokardą). Książki w pakietach dobierane są przez księgarza na podstawie sugestii klientów. Podobne rozwiązanie może zostać zastosowane do innych wydarzeń okolicznościowych (np. jako bon upominkowy lub specjalna lista prezentów dla dziecka, które są dostępne w ofercie księgarni).
  • Pamiętaj, aby kontekstowo wyeksponować także produkty z pozostałej oferty (jeśli jest dostępna w księgarni), takie jak: drobne gadżety, upominki (zamiast czekolady np. naklejki, tatuaże); płyty z wartościową muzyką (np. Pomelody); maskotki, breloczki bohaterów z książek; gry, (planszówki i gry magnetyczne), kreatywne zabawki (np klocki plus plus, Marioinex, zabawki drewniane, tekturowe), produkty ekologiczne.

Wydarzenia dla dzieci i rodziców w księgarni

Dlaczego warto je organizować?

Reklama księgarni – docierasz do nowych odbiorców i klientów
Budujesz wizerunek marki księgarni – staje się rozpoznawalna w regionie, w lokalnych mediach
Podczas wydarzeń sprzedajesz więcej
Sprzedajesz dodatkowe usługi – warsztaty, urodziny
Promujesz i wspierasz rozwój czytelnictwa
Nawiązujesz współpracę z lokalnymi partnerami, instytucjami i mediami
Możesz zdobyć dofinansowanie na organizację wydarzenia lub cyklu wydarzeń

Wydarzenia w księgarni dziecięcej – case study

Materiał opracowany przez Anitę Nogal, właścicielkę kluboksięgarni Baja Book w Otwocku

.

Obserwuj nas w internecie!

dzieci2