Brook Preloader

Poradnik: Księgarnia 2.0. Facebook dla księgarza

Poradnik: Księgarnia 2.0. Facebook dla księgarzy

Poradnik jest częścią projektu “Księgarnia 2.0. Cykl szkoleń podnoszących kompetencje cyfrowe polskiej branży księgarskiej” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Poradnik opracowany we współpracy z Good Books.

Tematyka poradnika

Facebook – budowanie społeczności, sieciowanie
Facebook – crowdfunding w mediach społecznościowych
Facebook – tworzenie contentu
Facebook Ads – płatne kampanie

Kim są użytkownicy Facebooka w Polsce?

W Polsce z Facebooka korzysta już prawie 17 000 000 użytkowników.
Większość z nich stanowią kobiety (52.9%). Najliczniejsza grupa wiekowa to osoby w przedziale wiekowym 18-34 – stanowi ponad połowę wszystkich użytkowników portalu w Polsce. Źródło: napoleoncat.com

  • Mężczyźni (%)
  • Kobiety (%)

Strona księgarni na Facebooku – zacznij od podstaw!

Prowadzisz stronę księgarni na Facebooku? Najpierw zadbaj o to, aby Twoja strona wyglądała jak najlepiej, przyciągała uwagę odbiorców i zawierała wszystkie niezbędne informacje. Dobrze uzupełniona i skonfigurowana strona będzie wyglądała profesjonalnie. Wykorzystaj maksimum bezpłatnych możliwości, jakie daje Ci Facebook.

Sprawdź, jak wyświetla się zdjęcie profilowe. Miniatura powinna kojarzyć się wprost z marką księgarni (logo, symbol).
Zadbaj o zdjęcie w tle (cover photo). Kto na nie patrzy? Wszyscy! Cover powinien przyciągać uwagę.
Im więcej informacji, tym lepiej. Pokaż, że masz co pokazać! Uzupełnij wszystkie rubryki sugerowane przez Facebooka. Nie zapomnij skorzystać z tej opcji.
Nasza historia (po prawej stronie pod cover photo). Mały bajer, ale jak pięknie może wyglądać! Nie zapomnij skorzystać z tej opcji.
Sprawdź, czy wszystkie informacje kontaktowe i linki do strony są aktualne. To bardzo ważne!
Prowadzisz Instagrama księgarni? Połącz go ze stroną na Facebooku!

Dobry przykład! Strona księgarni FiKa na Facebooku:

Źródło: www.facebook.com/FiKa.Szczecin
Dobry przykład: strona księgarni FiKa na Facebooku. Źródło: www.facebook.com/FiKa.Szczecin/

Co publikować na Facebooku?

Publikowanie treści na Facebooku. Zadbaj o atrakcyjny content!

  • Jak często publikować treści na Facebooku? Przede wszystkim REGULARNIE. Zadbaj o regularną komunikację na Facebooku – jeden post na miesiąc to za mało. Optymalnym rozwiązaniem może być kilka (2-3) posty tygodniowo. Zaplanuj harmonogram publikacji z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, aby nie publikować wpisów z dnia na dzień (możesz nie znaleźć na to czasu, a przygotowanie ciekawej i spójnej komunikacji wymaga czasu). Dzięki prowadzeniu regularnej komunikacji Twoi klienci będą przyzwyczajeni, że “jesteś na fejsie”, a strona i zawarte na niej informacje są aktualne. 
  • Pamiętaj: różnorodny content to dobry content! Co publikować na Facebooku?
    • wpisy informacyjno-ogłoszeniowe
    • publikacje eventowe, zapowiedzi i relacje z wydarzeń
    • sceny spoza kadru – kulisy pracy księgarni (zdjęcia, relacje, wideo, np. z przerwy w pracy na czytanie, uzupełniania asortymentu)
    • nowości wydawnicze, bestsellery Twojej księgarni
    • ciekawostki czytelnicze (obserwuj blogerów! udostępniaj od czasu do czasu ich wpisy)
    • proza czy poezja? twarda czy miękka oprawa? literatura amerykańska czy latynoamerykańska? Mickiewicz czy Słowacki?  twórz ankiety i zadawaj pytania czytelnikom
    • udostępniaj cytaty, pokaż fragment książki, która stała się bestsellerem Twojej księgarni
    • zaprezentuj okładki, pokaż ilustracje opublikowane w książce – zachęć estetyką książki!
    • korzystaj z bezpłatnych i legalnych zasobów zdjęć, grafik i ilustracji: Freepik, Pixabay, Unsplash, Canva
    • od czasu do czasu możesz opublikować także tzw. lol-content: śmieszne obrazki, cytaty, memy związane z czytaniem czy lekturami szkolnymi
    • rocznice, jubileusze, święta – przygotuj specjalne publikacje (np. z okazji urodzin/imienin pisarza lub bohatera literackiego; Światowego Dnia Książki, Dnia Księgarza, Światowego Dnia Poezji czy Światowy Dzień Książki dla Dzieci)
    • życzenia i podziękowania – pamiętaj, aby od czasu do czasu oznaczać firmy, instytucje czy szkoły, z którymi współpracujesz
  • Jak zwrócić na siebie uwagę internautów?
    • POKAŻ LUDZI! Facebook to portal społecznościowy, który został stworzony z myślą o komunikacji między ludźmi. Twoja księgarnia na Facebooku powinna sprawiać wrażenie przyjaznego miejsca – pokaż, że pracują w nim fajni ludzie. Dobrym pomysłem na wpisy może być np. cykl zdjęć prezentujących zarówno czytelników, jak i samych księgarzy.

Księgarnia Baja Book (Otwock) i Skład Główny (Koluszki) pokazują czytelników, którzy odwiedzają ich księgarnie

Poznańska księgarnia Bookowski na Facebooku rekomenduje tytuły wybrane przez księgarzy.

Źródło: www.instagram.com/bookfacemagazine

Źródło: www.facebook.com/FiKa.Szczecin

Źródło: www.facebook.com/ksiegarnia.karakter

Księgarz Bez Głowy. Źródło: www.facebook.com/Bookarest

Księgarnia na Facebooku

Strona księgarni na Facebooku powinna wyglądać estetycznie. Zadbaj o to, aby każdy potencjalny użytkownik chciał na nią zajrzeć. Nie skupiaj się tylko na książkach i czytaniu. Pokaż na Facebooku, że Twoja księgarnia to również ludzie i emocje. Korzystaj z różnych form przekazu i dywersyfikuj treści na swojej tablicy. Niech nikt się nie nudzi!

facebook

Facebook – tworzenie treści

Zadbaj o content! Przydatne narzędzia do tworzenia treści na Facebooka:

  • Canva.com – jedno z najpopularniejszych narzędzi, z których korzystają twórcy treści internetowych. Pozwala na tworzenie grafik, ilustracji i infografik dostosowanych do wymiarów Facebooka (miniatura, cover photo, event cover, wpisy). Dzięki szablonom w kilkanaście minut stworzysz estetyczne materiały do publikacji na Twojej stronie. Aktualne wymiary grafik na Facebooku sprawdzisz tutaj.
  • Freepik.com / Unsplash.com / Pixabay.com / Fotolia – bazy ze zdjęciami i grafikami, które po oznaczeniu licencji możesz wykorzystać do publikacji w internecie. Freepik udostępnia bezpłatnie także część grafik wektorowych, pliki graficzne w edytowalnych formatach oraz ikony.
  • Facebook for Developers Sharing Debbuger – narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, w jaki sposób na Facebooku wyświetla się link wraz ze zdjęciem i tytułem. Warto z niego skorzystać przed udostępnianiem linku ze stron zewnętrznych – nie zawsze wyglądają one najlepiej.
  • Biteable.com – narzędzie, dzięki któremu w łatwy sposób przygotujesz krótkie filmy i animacje do publikacji na Facebooka. Biteable oferuje całą gamę gotowych i edytowalnych szablonów. Narzędzie dostępne w abonamencie od 20 $ / miesiąc. Wersja testowa aplikacji jest bezpłatna.
  • Bitly.com – bezpłatne narzędzie do skracania linków. Możesz je wykorzystać, gdy link udostępniany na Facebooku jest zbyt długi i nieczytelny.
  • Facebook – Kontrola tekstu na obrazie – bezpłatne narzędzie Facebooka, dzięki któremu sprawdzisz, czy Twój obraz/grafika zawiera wymaganą ilość tekstu. Jeśli proporcja tekstu do obrazu jest zbyt duża, reklama na Facebooku, którą chcesz zaplanować, może zostać odrzucona (narzędzie przydatne w przypadku promowania strony poprzez płatne kampanie na Facebooku).

Sieciow@nie

Media społecznościowe są niczym bez społeczności. Zadbaj o to, aby strona Twojej księgarni funkcjonowała w obiegu internetowym. Oznaczaj i postaraj się o to, aby Twoja strona była oznaczana na Facebooku. Pamiętaj, aby odpowiadać na wiadomości i recenzje użytkowników. Wchodź z nimi w dyskusje reaguj na komentarze. Taka aktywność ma także wpływ na popularność Twojej strony. Pamiętaj! Bez aktywności użytkowników (klientów) na Facebooku nie ma mowy o dobrych zasięgach.

Różne rodzaje sieciowania na Facebooku

W jaki sposób angażować na Facebooku potencjalnych klientów Twojej księgarni?

Polubienia i reakcje – reaguj na wpisy publikowane przez inne strony (wydawcy, blogerzy, autorzy), które mogą być potencjalnymi partnerami Twojej księgarni. Każde polubienie pojawi im się w powiadomieniu.
Komentarze – ZAWSZE odpowiadaj na komentarze użytkowników. Reaguj, wchodź w dyskusję, odpowiadaj w taki sposób, aby zachęcić odbiorcę do pozostania na Twojej stronie na dłużej.
Oznaczanie (@) – oznaczaj strony i użytkowników za każdym razem, gdy to możliwe. Wydawnictwa, instytucje, biblioteki, firmy – pamiętaj, że gdy oznaczysz ich w swoim poście, otrzymają powiadomienie. Być może udostępnią Twój post?
Wiadomości – ZAWSZE odpowiadaj na wiadomości użytkowników. Facebook pełni coraz częściej funkcję biura obsługi klienta – to tam klienci szukają dziś odpowiedzi na pytania związane z działalnością księgarni. Facebook informuje także o tym, jak długo odpowiadasz na wiadomości.
Szukaj użytkowników i partnerów po drugiej stronie ulicy (lokalne firmy, instytucje, organizacje pozarządowe). Dzięki regularnemu oznaczaniu i udostępnianiu ich treści w końcu zostaniesz zauważony. Oznaczaj, a będziesz oznaczony! Pamiętaj: jeśli chcesz, aby Twoja strona na Facebooku tętniła życiem, sam powinieneś być aktywnym użytkownikiem.
Zadbaj o sieciowanie offline! Pamiętaj o poinformowaniu swojej stronie na Facebooku w samej księgarni (w witrynie, na ladzie, wizytówce, w materiałach promocyjnych). Za każdym razem odsyłaj i zachęcaj klientów do polubienia Twojej strony. Dodatkową zachętą może być także organizacja konkursu na Facebooku (np. dla najaktywniejszych/stałych klientów).

Wydarzenia na Facebooku

Jak komunikować wydarzenia na Facebooku?

  • Zaplanuj i wystartuj w odpowiednim czasie, najpóźniej na 10-14 dni przed wydarzeniem.
  • Nazwa wydarzenia nie może przekraczać 64 znaków. Używaj haseł, sloganów i chwytliwych tytułów.
  • Dodaj zdjęcie w tle wydarzenia, które będzie korespondować z jego programem.
  • Podaj dokładną lokalizację swojego wydarzenia – możesz również ją opisać w informacjach (dłuższym opisie) wydarzenia, np. “pierwszy lokal po prawej stronie”, “sala na pierwszym piętrze”.
  • Rozruszaj wydarzenie! Zaproś do organizacji inne podmioty, oznaczaj je, zaproś znajomych i pracowników, weź udział. 
  • Uruchom rejestracje, jeśli chcesz sprawdzić, ile osób chce wziąć udział w wydarzeniu. Rejestracja to forma bezpłatnego biletu udostępnianego przez Facebooka (rejestracje możesz konfigurować w edycji wydarzenia).
  • Nie osieracaj wydarzenia. Przypominaj o nim i często publikuj posty w polu “dyskusja” na stronie wydarzenia. W tym miejscu możesz przedstawić gości wydarzenia, partnerów lub poszczególne punkty programu. Publikacja postów na stronie wydarzenia sprawi, że zainteresowanym uczestnikom wyświetli się powiadomienie!

 

Przykładowe wydarzenia, które zgromadziły dużą grupę odbiorców:

W nazwie wydarzenia najpierw pojawia się hasło (z wykrzyknikiem), a następnie jego opis

W nazwie wydarzenia użyto pytania, które zwraca uwagę użytkowników Facebooka

Wydarzenie na Facebooku może być także narzędziem do rozwijania oddolnych i uniwersalnych akcji społecznych/czytelniczych, które zwiększą zasięg Twojej strony na Facebooku

Organizuj kontekstowe wydarzenia, które zainteresują nowe grupy odbiorców! Z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Antykwariat Kwadryga zorganizował specjalną promocję, którą komunikował poprzez wydarzenie. Każdy wygrany mecz polskiej reprezentacji dawał 10% zniżki na cały asortyment w antykwariacie.

Niektóre wydarzenia ze względu na swój absurdalny lub humorystyczny charakter stają się viralami. Zastanów się, czy istnieje przestrzeń do zabawnych akcji/wydarzeń, które mogłyby przyciągnąć nowych odbiorców do Twojej księgarni.

Real-time marketing

Reaguj na wydarzenia, które wzbudzają zainteresowanie

Co może stać się tematem real-time marketingu? Na co możesz reagować na stronie na Facebooku?

  • Film lub serial, o którym wszyscy mówią i który wszyscy oglądają (np. nowa część czy seria długo wyczekiwanego serialu).
  • Akcja, o której było ostatnimi czasy bardzo głośno. W świecie książki może to być wręczenie ważnych nagród lub zaskakujące debiuty literackie.
  • Odniesienie do innej akcji marketingowej.
  • Afera branżowa, plotka.
  • Gwałtowna zmiana pogody.
  • Ważny dzień, dziwne święto, uroczystość.
  • Aktualna sytuacja polityczna lub społeczna (używać z rozsądkiem!).
  • A także… odkrycie czarnej dziury czy nagroda Nobla dla Polki.

Pamiętaj! Real-time marketing to SZYBKA reakcja na ważne wydarzenie, którym interesują się zarówno czytelnicy, jak i nieczytelnicy. Zbyt późna reakcja lub nietaktowana reakcja na dane wydarzenie może nie spotkać się z zainteresowaniem ze strony odbiorców. Real-time marketing to trudna sztuka, ale warto próbować!

Coraz więcej księgarń uprawia real-time marketing, odnosząc się do aktualnych wydarzeń na witrynach lub potykaczach ustawianych przed księgarnią  

Reklamy na Facebooku

Jak utworzyć płatne kampanie reklamowe na Facebooku?

Reklama na Facebooku. Czy na pewno taka straszna?

  • Reklama na Facebooku pozwoli znaleźć odbiorców i użytkowników, do których nigdy byś nie dotarł. Pozwoli również podkreślić promocje, dostawę nowości itd. 
  • Jeśli dobrze zaplanujesz kampanię reklamową na Facebooku, nie jest ona tak droga, jak mogłoby się wydawać.
  • Reklamy na Facebooku potrafią być bardzo skomplikowaną i wymagającą kwestią… ale początki nie są takie trudne, jak się wydaje. 
  • Nie traktuj reklam jako zło konieczne. To bardzo skuteczny (i jeśli wykorzystywany z głową) tani sposób na przyciągnięcie nowych użytkowników.

 

Nie klikaj “Promuj”, poznaj Menedżera reklam!

Menedżer reklam to potężne narzędzie, które na początku może przerażać, ale przy bliższym spotkaniu okazuje się wspaniałym i przydatnym narzędziem do planowania kampanii reklamowych na Facebooku.

Link do Menedżera reklam: https://business.facebook.com/adsmanager/ 

6 najważniejszych zasad reklamy na Facebooku, o których warto pamiętać!

  • Nie klikaj w przycisk “promuj”! Facebook bardzo chciałby wszystko ustawić za Ciebie, ale nie warto. To prosty sposób na “przepalenie” budżetu.
  • Pracuj na małych budżetach. Nie musisz zaczynać od inwestowania dużych kwot. Zacznij od reklamy za 15 zł.
  • Umiejscowienie reklamy. Najlepszą lokalizacją jest “kanał aktualności”. To tutaj Twoja reklama wygląda naturalnie.
  • Odznacz inne umiejscowienia. Odznacz Instagrama i inne kanały. Na Facebooku rób reklamę na Facebooka. 
  • Wybierz cel. To ważna decyzja dla działania algorytmu Facebooka. Chcesz sprowadzać ruch na stronę internetową, na wydarzenie czy na stronę księgarni na Facebooku? A może chcesz pozyskać nowe kontakty? Menedżer reklam daje Ci możliwość wyboru.
  • Eksperymentuj. Sprawdzaj różne grupy docelowe i różne sposoby kreacji reklamy. Znajdź drogę do swoich klientów.

 

O czym warto pamiętać przed włączeniem reklamy na Facebooku?

  • Teksty na grafikach. Zbyt obszerny tekst na grafikach (powyżej 20%) może skutkować zwiększeniem kosztów reklamy.
  • Bliskość Twojej reklamy. Korzystając z “pinezki”, możesz określić zasięg reklamy nawet do 1 km od Twojej księgarni!
  • Propaganda radości. Facebookowi nie podobają się smutne i depresyjne frazy. 
  • Odbiorca wcale nie taki oczywisty. Wbrew pozorom, młodzież wcale nie jest najbardziej aktywna… Dopasuj swoje reklamy do różnych grup wiekowych. Menedżer Facebooka pozwala precyzyjnie dobrać wiek grupy odbiorców reklamy. 

 

Jak targetować reklamę na Facebooku? 6 zasad:

  • Docieraj do precyzyjnych grup, np. osób, których znajomi mają niedługo urodziny lub spodziewają się dziecka.
  • Wybierając zainteresowania odbiorców, korzystaj z propozycji Facebooka (podpowiedzi portalu pojawią się w Menedżerze reklam podczas określania grupy odbiorców).
  • Stosuj gradację i szukaj skojarzeń, gdy dobierasz grupę odbiorców swojej reklamy (np. książki–>powieści–>fantastyka).
  • Patrz na “konsolkę” zasięgu (informacje o potencjalnym zasięgu znajdziesz po prawej stronie w Menedżerze reklam). Nie targetuj za szeroko, ani za wąsko. Szukaj złotego środka.
  • Określ lokalizację. Wybierając lokalizację swojej grupy docelowej, możesz korzystać z opcji “upuść pinezkę” lub wpisać adres swojej księgarni.
  • Pamiętaj, że jeśli ustawisz zbyt wiele zainteresowań, Facebook dotrze do osób, które spełniają zaledwie JEDNO z nich, a nie wszystkie.

 

PAMIĘTAJ! Rozwijając komunikację z klientami księgarni na Facebooku, zwróć uwagę zarówno na zasięgi organiczne, jak i płatne. Oba na siebie wpływają i wzajemnie się uzupełniają. Zawsze, nie tylko podczas tworzenia, dbaj o jakość wpisów na stronie na Facebooku. Przed utworzeniem posta, zastanów się, do kogo i w jakim celu chcesz go opublikować.  

Obserwuj nas w internecie!

fb5