Brook Preloader

Poradnik: Jak założyć księgarnię internetową?

Poradnik: Jak założyć księgarnię internetową?

Poradnik przybliża podstawowe informacje, z którymi warto się zapoznać przed podjęciem decyzji o założeniu sklepu internetowego - księgarni internetowej. W artykule omawiane są: oprogramowania SaaS, WordPress i WooCommerce, hostingi, sklep na Facebooku i Instagramie. Autorem poradnika jest Adrian Prędkiewicz - konsultant ds. marketingu, specjalista branży i narzędzi e-commerce.

Tematyka poradnika

Zakładanie sklepu internetowego i wybór oprogramowania - dostawcy systemów, koszty założenia sklepu internetowego
Oprogramowanie abonamentowe SaaS, dedykowany sklep internetowy, Wordpress i WooCommerce - zalety i wady
Google Analytics - darmowe, nieodłączne narzędzie księgarni w internecie
Sklep na Facebooku, Instagramie, Allegro - narzędzia wspomagające prowadzenie sklepu internetowego

Księgarnia internetowa. Od czego zacząć?

Według raportu Interaktywnie.com “Sieci afiliacyjne i programy partnerskie” do końca 2020 roku na zakupy w internecie Polacy wydadzą nawet 70 mld złotych. Wartość ta może wzrastać, szczególnie w obecnej sytuacji, gdy wiele firm postawiło na przeniesienie sprzedaży do sieci. Zakładając księgarnie internetową, musimy wiedzieć, z którego rozwiązania skorzystać, aby całość była opłacalna i stosunkowo łatwa do wdrożenia.

Księgarnia internetowa to często tysiące produktów, dziesiątki lub setki zamówień dziennie, klienci wymagający różnych dostępnych form płatności i wysyłki. Kluczowym aspektem staje się tutaj integracja z programami handlowo-księgowymi, oprogramowaniem logistyki wysyłki, programami firm kurierskich i magazynem.

Rozważając przeniesienie księgarni do internetu, możesz trafić na kilka rozwiązań, wśród których znajduje się dedykowany sklep internetowy, oprogramowanie SaaS (hosting) i WordPress z WooCommerce. Wyjaśnimy każdą z opcji - omawiamy ich wady i zalety.

sklepdedykowany

Dedykowany sklep internetowy

Inaczej to po prostu sklep internetowy tworzony od zera. Wykonanie go wymaga programisty lub agencji interaktywnej, która zaprojektuje i stworzy oprogramowanie. Niezbędna później będzie też obsługa i stałe dbanie o bezpieczeństwo zapewnione przez zewnętrzną firmę lub programistę.
Zalety:
  • Oprogramowanie “na własność”
  • Nieograniczona rozbudowa sklepu i wprowadzanie nowych funkcji
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Elastyczność
Wady:
  • Cena
  • Czas od zlecenia wykonania do uruchomienia platformy
  • Konieczność wprowadzania i programowania każdej funkcji “od nowa”
  • Nieznane panele obsługi klienta, w których zarządzamy produktami i zamówieniami
Dodatkowo potrzebne są:
  • Zarejestrowana domena
  • Hosting (serwer)
hosting_2-0_Azymut

Oprogramowanie abonamentowe SaaS (hosting)

Program, który umożliwia łatwe wgranie bazy produktów, konfigurację opcji, na których najbardziej nam zależy, podłączenie domeny (nazwy strony), integrację z zewnętrznymi systemami i rozpoczęcie sprzedaży. To gotowe rozwiązanie z możliwością rozbudowy przez dostawcę na zamówienie, które możemy zacząć wykorzystywać od zaraz w cenie niskiego, miesięcznego abonamentu. Przykładami takich rozwiązań jest Selly wraz z dodatkiem Hosting 2.0 Azymut specjalnie dla księgarni internetowych.

Hosting 2.0. Platforma e-commerce dla księgarni internetowej: kliknij tutaj

Instrukcja uruchomienia usługi Hosting 2.0.: kliknij tutaj

Zalety:
  • Krótki czas od momentu rozpoczęcia konfiguracji do rozpoczęcia sprzedaży
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Pełna funkcjonalność i integracje w cenie niskiego abonamentu
  • Możliwość domawiania poszczególnych opcji adekwatnych do potrzeb
  • Stałe wsparcie techniczne
  • Cena
  • Możliwość integracji z Allegro przy obsłudze zamówień z jednego panelu klienta
  • Poradniki wideo wspomagające konfigurację sklepu internetowego
Wady:
  • Oprogramowanie sklepu nie jest na własność
  • Uzależnienie od zewnętrznego dostawcy
  • Mniejsza elastyczność
Dodatkowo potrzebne są:
  • Zarejestrowana domena
wordpress

Wordpress, WooCommerce (oprogramowania otwarte)

To tak zwane oprogramowanie open source (otwarte). Sam sposób realizacji i przenoszenia księgarni do internetu z jego wykorzystaniem podobny jest jak przy rozwiązaniu dedykowanym. System ten jest jednak bardziej znany wśród programistów, co czyni go często tańszym.
Zalety:
  • Opłata za stworzenie sklepu (bez opłaty stałej)
  • Możliwość zaprogramowania integracji
  • Łatwy eksport i import danych produktowych
Wady:
  • Konieczność znajomości języków programowania i obsługi systemów CMS
  • Ograniczenia w rozwoju bazy produktów w sposób efektywny
  • Poziom bezpieczeństwa (oprogramowanie otwarte, z powodu ogromnej liczby użytkowników, jest też bardziej narażone na ataki)
  • Większość użytecznych rozszerzeń (funkcji) jest dodatkowo płatna w pełnej wersji
Dodatkowo potrzebne są:
  • Zarejestrowana domena
  • Hosting (serwer)

Rozszerzenia dla księgarni internetowej. Pamiętaj o innych kanałach!

Sklep internetowy to podstawa sprzedaży książek przez internet. To on będzie głównym kanałem, który wykorzystasz do dystrybucji produktów. Istnieją jednak ułatwienia i narzędzia, dzięki którym możesz dotrzeć do większej ilości odbiorców.

• Sklep na Facebooku - Integracja (połączenie) sklepu internetowego ze sklepem na Facebooku pozwoli pokazać produkty we wspomnianym medium społecznościowym i kierować użytkowników na stronę.

• Sklep na Instagramie - Podobnie jak na Facebooku, opcja sklepu na Instagramie pozwoli oznaczać produkty na zdjęciach (dokładnie tak, jak oznacza się inne osoby) i kierować konsumentów do witryny.

• Allegro - Integracja z tym serwisem pomoże Ci sprzedawać książki w dodatkowym kanale przy obsłudze zamówień w jednym panelu sklepu (gdy skorzystasz z oprogramowania posiadającego takie rozwiązanie).

Instrukcja założenia sklepu na Facebooku: kliknij tutaj

Instrukcja założenia sklepu i oznaczania produktów na Instagramie: kliknij tutaj

Instrukcja integracji sklepu internetowego przy wykorzystaniu oprogramowania selly z Allegro: kliknij tutaj

Google Analytics, czyli darmowa i skuteczna analiza sklepu

Google Analytics to darmowe narzędzie, które po połączeniu ze sklepem i skonfigurowaniu pozwoli Ci sprawdzić informacje na temat ruchu, sprzedaży i odwiedzających go użytkowników. Dowiesz się z niego między innymi:

• Ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę w konkretnym czasie?

• Skąd przychodzi do Ciebie największa liczba klientów?

• Ile czasu spędzają w sklepie i z jakiej podstrony wychodzą z niego?

• Źródła pozyskania użytkowników, które najbardziej przekładają się na realną sprzedaż?

Instrukcja – połączenie Google Analytics z księgarnią internetową (oprogramowanie Selly): kliknij tutaj

Instrukcja – połączenie Google Analytics ze księgarnią internetową (oprogramowanie Shoper): kliknij tutaj

Statystyki, które warto analizować w Google Analytics: kliknij tutaj

Obserwuj nas w internecie!

IMG_7975-min
AUTOR PORADNIKA:

Adrian Prędkiewicz – konsultant ds. marketingu, specjalista branży i narzędzi e-commerce. Współpracował z firmami ze zróżnicowanych branży, dzięki czemu łączy doświadczenie z kreatywnością i wiedzą wypracowując celne rozwiązania marketingowe. Zajmuje się komunikacją marketingową, szkoleniami, tworzeniem treści, kampaniami efektywnościowymi Ads oraz opracowywaniem kompleksowych strategii marketingowych.

Obrazek główny: Olga Strelnikova / istock.com. Zdjęcia: Unsplash.com