Poradnik: Jak założyć księgarnię internetową?
Poradnik przybliża podstawowe informacje, z którymi warto się zapoznać przed podjęciem decyzji o założeniu sklepu internetowego - księgarni internetowej. W artykule omawiane są: oprogramowania SaaS, WordPress i WooCommerce, hostingi, sklep na Facebooku i Instagramie. Autorem poradnika jest Adrian Prędkiewicz - konsultant ds. marketingu, specjalista branży i narzędzi e-commerce.

Księgarnia internetowa. Od czego zacząć?
Według raportu Interaktywnie.com “Sieci afiliacyjne i programy partnerskie” do końca 2020 roku na zakupy w internecie Polacy wydadzą nawet 70 mld złotych. Wartość ta może wzrastać, szczególnie w obecnej sytuacji, gdy wiele firm postawiło na przeniesienie sprzedaży do sieci. Zakładając księgarnie internetową, musimy wiedzieć, z którego rozwiązania skorzystać, aby całość była opłacalna i stosunkowo łatwa do wdrożenia.
Księgarnia internetowa to często tysiące produktów, dziesiątki lub setki zamówień dziennie, klienci wymagający różnych dostępnych form płatności i wysyłki. Kluczowym aspektem staje się tutaj integracja z programami handlowo-księgowymi, oprogramowaniem logistyki wysyłki, programami firm kurierskich i magazynem.
Rozważając przeniesienie księgarni do internetu, możesz trafić na kilka rozwiązań, wśród których znajduje się dedykowany sklep internetowy, oprogramowanie SaaS (hosting) i WordPress z WooCommerce. Wyjaśnimy każdą z opcji - omawiamy ich wady i zalety.

Dedykowany sklep internetowy
Inaczej to po prostu sklep internetowy tworzony od zera. Wykonanie go wymaga programisty lub agencji interaktywnej, która zaprojektuje i stworzy oprogramowanie. Niezbędna później będzie też obsługa i stałe dbanie o bezpieczeństwo zapewnione przez zewnętrzną firmę lub programistę.
Zalety:
-
Oprogramowanie “na własność”
-
Nieograniczona rozbudowa sklepu i wprowadzanie nowych funkcji
-
Wysoki poziom bezpieczeństwa
-
Elastyczność
Wady:
-
Cena
-
Czas od zlecenia wykonania do uruchomienia platformy
-
Konieczność wprowadzania i programowania każdej funkcji “od nowa”
-
Nieznane panele obsługi klienta, w których zarządzamy produktami i zamówieniami
Dodatkowo potrzebne są:
-
Zarejestrowana domena
-
Hosting (serwer)
Oprogramowanie abonamentowe SaaS (hosting)
Program, który umożliwia łatwe wgranie bazy produktów, konfigurację opcji, na których najbardziej nam zależy, podłączenie domeny (nazwy strony), integrację z zewnętrznymi systemami i rozpoczęcie sprzedaży. To gotowe rozwiązanie z możliwością rozbudowy przez dostawcę na zamówienie, które możemy zacząć wykorzystywać od zaraz w cenie niskiego, miesięcznego abonamentu. Przykładami takich rozwiązań jest Selly wraz z dodatkiem Hosting 2.0 Azymut specjalnie dla księgarni internetowych.
Zalety:
-
Krótki czas od momentu rozpoczęcia konfiguracji do rozpoczęcia sprzedaży
-
Wysoki poziom bezpieczeństwa
-
Pełna funkcjonalność i integracje w cenie niskiego abonamentu
-
Możliwość domawiania poszczególnych opcji adekwatnych do potrzeb
-
Stałe wsparcie techniczne
-
Cena
-
Możliwość integracji z Allegro przy obsłudze zamówień z jednego panelu klienta
-
Poradniki wideo wspomagające konfigurację sklepu internetowego
Wady:
-
Oprogramowanie sklepu nie jest na własność
-
Uzależnienie od zewnętrznego dostawcy
-
Mniejsza elastyczność
Dodatkowo potrzebne są:
-
Zarejestrowana domena

Wordpress, WooCommerce (oprogramowania otwarte)
To tak zwane oprogramowanie open source (otwarte). Sam sposób realizacji i przenoszenia księgarni do internetu z jego wykorzystaniem podobny jest jak przy rozwiązaniu dedykowanym. System ten jest jednak bardziej znany wśród programistów, co czyni go często tańszym.
Zalety:
-
Opłata za stworzenie sklepu (bez opłaty stałej)
-
Możliwość zaprogramowania integracji
-
Łatwy eksport i import danych produktowych
Wady:
-
Konieczność znajomości języków programowania i obsługi systemów CMS
-
Ograniczenia w rozwoju bazy produktów w sposób efektywny
-
Poziom bezpieczeństwa (oprogramowanie otwarte, z powodu ogromnej liczby użytkowników, jest też bardziej narażone na ataki)
-
Większość użytecznych rozszerzeń (funkcji) jest dodatkowo płatna w pełnej wersji
Dodatkowo potrzebne są:
-
Zarejestrowana domena
-
Hosting (serwer)
Rozszerzenia dla księgarni internetowej. Pamiętaj o innych kanałach!
Sklep internetowy to podstawa sprzedaży książek przez internet. To on będzie głównym kanałem, który wykorzystasz do dystrybucji produktów. Istnieją jednak ułatwienia i narzędzia, dzięki którym możesz dotrzeć do większej ilości odbiorców.
• Sklep na Facebooku - Integracja (połączenie) sklepu internetowego ze sklepem na Facebooku pozwoli pokazać produkty we wspomnianym medium społecznościowym i kierować użytkowników na stronę.
• Sklep na Instagramie - Podobnie jak na Facebooku, opcja sklepu na Instagramie pozwoli oznaczać produkty na zdjęciach (dokładnie tak, jak oznacza się inne osoby) i kierować konsumentów do witryny.
• Allegro - Integracja z tym serwisem pomoże Ci sprzedawać książki w dodatkowym kanale przy obsłudze zamówień w jednym panelu sklepu (gdy skorzystasz z oprogramowania posiadającego takie rozwiązanie).
Google Analytics, czyli darmowa i skuteczna analiza sklepu
Google Analytics to darmowe narzędzie, które po połączeniu ze sklepem i skonfigurowaniu pozwoli Ci sprawdzić informacje na temat ruchu, sprzedaży i odwiedzających go użytkowników. Dowiesz się z niego między innymi:
• Ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę w konkretnym czasie?
• Skąd przychodzi do Ciebie największa liczba klientów?
• Ile czasu spędzają w sklepie i z jakiej podstrony wychodzą z niego?
• Źródła pozyskania użytkowników, które najbardziej przekładają się na realną sprzedaż?
Obserwuj nas w internecie!

AUTOR PORADNIKA:
Adrian Prędkiewicz – konsultant ds. marketingu, specjalista branży i narzędzi e-commerce. Współpracował z firmami ze zróżnicowanych branży, dzięki czemu łączy doświadczenie z kreatywnością i wiedzą wypracowując celne rozwiązania marketingowe. Zajmuje się komunikacją marketingową, szkoleniami, tworzeniem treści, kampaniami efektywnościowymi Ads oraz opracowywaniem kompleksowych strategii marketingowych.