Poradnik: Transmisja wydarzeń kulturalnych w mediach społecznościowych
Jak przygotować się do transmisji wydarzeń w mediach społecznościowych? W jaki sposób zadbać o oświetlenie i przestrzeń, w której odbywa się streaming? Z jakich narzędzi skorzystać, aby w prosty sposób zorganizować transmisję ze spotkania autorskiego odbywającego się w księgarni? W wideoporadniku przedstawiamy najważniejsze informacje na temat transmisji wydarzeń kulturalnych w internecie. W części pierwszej Maria Krześlak-Kandziora (Agencja autorska "Opowieści", księgarnia Bookowski) dzieli się wskazówkami, które będą przydatne podczas organizacji wydarzeń transmitowanych na Facebooku (z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w ramach tego serwisu). W drugiej części poradnika przedstawiamy instrukcję obsługi platformy BeLive – zewnętrznego narzędzia do przygotowania streamingu w mediach społecznościowych.
Dlaczego warto transmitować wydarzenia w internecie?
Facebook oraz Instagram to dwa podstawowe, łatwe w obsłudze narzędzia, które warto na co dzień wykorzystywać do promowania księgarni. Nawet niewielkiemu punktowi w małym mieście pozwalają rozwinąć kontakt z potencjalnymi klientami i czytelnikami. Obecność i aktywność w sieci pomaga promować ideę kameralnego kupowania książek. Gdy przychodzi moment lockdownu, mamy gotowe narzędzie, dzięki któremu możemy nadal komunikować treści oraz sprzedawać książki.
W Bookowskim mamy świadomość, że gdyby nie Facebook i Instagram w ostatnich miesiącach nie zarobilibyśmy nic. Cała nasza komunikacja (intensywna) odbywała się przez media społecznościowe i telefon. Opłaciło się pisanie recenzji, angażujących postów oraz nawiązywanie relacji przez ostatnie siedem dobrych lat. Wydarzenia organizowane w sieci mogą być naturalną kontynuacją działania, pomóc w nagłośnieniu sytuacji księgarni, promować ją i wspierać marketingowo. Utrwalają wizerunek księgarni jako miejsca kulturotwórczego.
Czy klienci do nas wrócą?
Czy streamy skłonią kogoś do kupienia książki - tego nie wiemy. Praktyka pokazuje, że niektóre streamy, tak jak niektóre spotkania autorskie, pracują długo i książki sprzedają się ładnie przez dłuższy czas. Rekordem był powrót klientki po roku po książkę, o której opowiadałam na zamkowej konferencji. Tak więc osobiście uważam, że te wszystkie działania na dłuższą metę się opłacają. O rotacji (czyli zamieszczaniu zróżnicowanych materiałów) treści na FB czytamy i słuchamy w zasadzie wszędzie - to podbija widoczność w sieci.
Nam ciekawy wizerunek pomaga też w kontakcie z mediami - to również długofalowo procentuje. Autentyczność - o tym też trąbią social media ninja. Filmy, streamy, posty - są takie jak księgarze. Warto pokazywać wnętrze, książki, opowiadać o swojej pracy, angażować
klientów (tak!)
Księgarnia w sieci. Czym warto się inspirować?
Nie mam problemu w wymyślaniu zdarzeń, postów i streamów. Ale gdy mam ochotę podejrzeć, co tam na świecie, to oczywiście zaglądam to The Bookshop, Brown Bag Books oraz do Was - Wągrowiec, Fika, Globus, Karakter, Tajniaki. Podglądam też polskich wydawców - co promują,
jakich używają programów, jak konstruują codzienne treści. Zaglądam na stronę FB konferencji Marketing w Kulturze - tam sporo linków do webinariów (darmowych) dotyczących social mediów.
Bookowski jest specyficzny - odcięty od świata dwoma piętrami i otoczony pustym dość centrum Poznania. To dlatego przykładamy taką wagę do komunikacji przez Facebooka i Instagrama. Sytuacja każdej księgarni jest inna, każdą warto przemyśleć odrębnie, kanał na FB i tak warto założyć.
Pożre mnóstwo czasu, ale może pozyska dla księgarni nowych odbiorców?
Wydarzenie w internecie. Jak to zaplanować?
Tworzymy wydarzenie na Facebooku - warto to zrobić tydzień wcześniej i jeśli dysponujemy środkami - podpromować spotkanie narzędziami Facebooka (płatne kampanie). Przydatny jest też Instagram, tam można podbijać widoczność wydarzenia w sieci oraz pozyskać nowych zainteresowanych.
Komunikacja jest ważna. O wydarzeniu przypominamy postami na Facebooku - można rozplanować je w trybie na trzy - założenie wydarzenia, przypomnienie w dzień spotkania, podziękowania po spotkaniu. W ten sposób tworzymy fajną, nienachalną narrację.
Spotkanie służy wzmocnieniu naszego wizerunku, ale i wskazaniu, że to w naszej księgarni można kupić książki - bohaterów spotkania. Nie zapomnijmy o tym przypomnieć czyli lokować produkt, ile się da 🙂
Solo czy w duecie?
Najprostsza transmisja to live na Facebooku. Zrobimy go przez smartfona lub komputer wyposażony w kamerę i mikrofon (czyli niemal każdy laptop). Inspiracji jest mnóstwo - zabawne lub wzruszające historie z księgarni, polecanie książek, które klienci mogą w komentarzach
zamówić. Dlaczego warto? Bo to podtrzymanie relacji z klientami, wytworzenie fajnej atmosfery wokół księgarni. W duecie? Nam pomogli zaprzyjaźnieni twórcy kultury.
Autora/autorkę zapraszamy bezpośrednio, przez wydawcę lub agencję współpracującą z danym pisarzem/pisarką. Agencja Autorska Opowieści współpracuje z kilkudziesięcioma pisarzami, o innych chętnie udzielimy informacji, pomożemy nawiązać kontakt. To mogą być ludzie zajmujący się pisaniem, ilustrowaniem, redakcją czy wydawaniem książek. Albo zupełnie ktoś inny - lokalny animator kultury, ktoś z kim współpracujecie czytając książki dla dzieci. Wachlarz możliwości jest naprawdę spory, ale przecież o tym wiecie.
Poradnik powstał we współpracy z Agencją autorską "Opowieści"
(W przygotowaniu kolejna część poradnika)
Obserwuj nas w internecie!