Brook Preloader

#Bookstagram. Jak promować księgarnię na Instagramie?

Poradnik: #Bookstagram. Jak promować księgarnię na Instagramie?

Poradnik jest częścią projektu “Księgarnia 2.0. Cykl szkoleń podnoszących kompetencje cyfrowe polskiej branży księgarskiej” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Poradnik opracowany we współpracy z Good Books.

Tematyka poradnika

Selfie i shelfie. Tworzenie materiałów promujących księgarnie na Instagramie – pomysły, inspiracje, przykłady
Promocja książek i księgarni na instagramie – hashtagi, popularne kanały, czytelnicze mody
Instastory, IGTV, Instagram Direct – narzędzia do promocji księgarni na Instagramie
Płatne kampanie reklamowe na Instagramie – narzędzia, strategie

Kim są użytkownicy Instagrama w Polsce?

W Polsce z Facebooka korzysta 7 177 000 użytkowników. Większość z nich stanowią kobiety (57.9%). Najliczniejsza grupa wiekowa to osoby w przedziale wiekowym 18-24 – stanowi ponad 36% wszystkich użytkowników aplikacji w Polsce. Źródło: napoleoncat.com

  • Mężczyźni (%)
  • Kobiety (%)

Czy Instagram jest dla Ciebie?

Chcesz prowadzić kanał księgarni na Instagramie? Przeczytaj kilka poniższych wskazówek i zastanów się, czy to medium na pewno odpowiada na potrzeby promocji Twojej księgarni.

Musisz mieć czas! Instagram to kolejne narzędzie, któremu trzeba poświęcić odrobinę (a nawet trochę więcej) uwagi. Zastanów się, czy możesz.
Poczuj ten klimat! Instagram to nie miejsce dla poważnych i sztywnych postów informacyjnych. Tu wszyscy chcą się bawić, dzielić obrazami i pięknie wyglądać!
Jest tu kto? Zastanów się, czy masz odbiorców, którzy będą wartościowymi osobami dla twojego profilu. I czy będziesz dla nich wartościowym twórcą treści.

Pierwsze kroki na Instagramie

Konfiguracja, zakładanie konta, pierwsze publikacje i hashtagi (#)

Konfiguracja konta na Instagramie

  • Przełącz konto na konto firmowe
  • Podaj jak najwięcej informacji kontaktowych (opis, emoji, hasło-claim, strona internetowa z aktywnym linkiem)
  • Ustaw zdjęcie profilowe (miniatura, awatar)
  • Wymyśl swój unikalny hashtag. Dodaj własny hashtag do informacji kontaktowych w profilu

 

 

 

 

 

 

Tworzenie własnego hashtagu

  • Od momentu jego powstania, będzie on towarzyszył twojej przygodzie z Instagramem.
  • Zwróć uwagę na to, żeby był unikalny.
  • Może być twoją nazwą (nazwą księgarni), ale jeszcze lepiej gdyby był claimem (unikalnym hasłem marki).
  • Umieść go w biogramie, wszystkich swoich postach, niech pojawia się poza Instagramem.

Na dobry początek

  • Już na samym początku wrzuć kilka postów, żeby twój profil nie świecił pustkami.
  • Zacznij obserwować profile, które są w jakiś sposób związane z książkami, literaturą, rynkiem książek (kanały wydawców, autorów, blogerów, pisarzy, lokalnych instytucji kultury).
  • Pokaż się innym. Zachęć znajomych i fanów (np. na Facebooku, w newsletterze, w mailu, w przestrzeni księgarni) do obserwowania kanału księgarni na Instagramie)

Co możesz publikować na Instagramie?

  • Zdjęcia (pojedyncze zdjęcia w formacie 1:1 lub w formacie pionowym)
  • Galerie zdjęć (kilka zdjęć w jednym poście)
  • Filmy (do 60 sekund)
  • Filmy w IGTV (od 60 sekund do 10 minut)
  • Stories/Relacje (krótkie relacje, gify, obrazki w pionowym formacie)
  • Relacje na żywo (w Stories)
  • Udostępnienia i reposty (udostępnienia w Stories, repost – np. za pomocą aplikacji RePost)

Każdy post ze zdjęciem możesz opatrzyć opisem (maksymalnie 2200 znaków, zalecane jest 125). Instagram daje także możliwość korzystania z kilkunastu domyślnych filtrów kolorystycznych, które zmienią wygląd Twojego zdjęcia (np. na chłodniejsze lub cieplejsze temperatury barwowe).

Przyciągnij uwagę obrazem!

Instagram to medium, które skupia uwagę odbiorców niemal wyłącznie na obrazach. Pożegnaj się z tradycyjnymi zdjęciami. Jeśli chcesz osiągnąć sukces na Instagramie, musisz zadbać o wygląd, estetykę, kompozycję lub unikalny, oryginalny pomysł na zdjęcie/serie zdjęć. Skup się na szczegółach. Emocjach, kompozycji i detalu. Za pomocą obrazów i serii obrazów możesz opowiadać historie, pokazywać ludzi i atmosferę panującą w Twojej księgarni. Zobacz, jak robią to inni użytkownicy powiązani z branżą księgarską:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

instagram

Instagram – tworzenie treści

Opisy, hashtagi, narzędzia

  • Opisy do zdjęć na Instagramie. Nie za długi, ale tekst musi być (używaj około 125 znaków). Pamiętaj też o separacji – oddziel poszczególne wersje spacją, emotikonami (emoji) lub kropką. Oznaczaj (@) odbiorców, którzy są związani ze zdjęciem. Pamiętaj o dodaniu kontekstowych emoji do opisu!

 

  • Hashtagi
    • To instagramowy “indeks biblioteczny”
    • Operują na hasłach i skojarzeniach.
    • Nie przesadzaj z ilością (używaj maksymalnie od 7 do 15 hashtagów).
    • Używaj różnych hashtagów!
    • Zastanów się, pod jakimi hasztagami będzie Cię szukał potencjalny odbiorca (#books? #bookstagrampl? #ksiegarnia? #nazwamiejscowosci? #nazwaksiegarni?).
    • Jeśli masz swój własny hashtag (np. #nazwaksiegarni) dodawaj go do swoich zdjęć – wówczas wszystkie Twoje posty będą wyświetlały się pod jednym hashtagiem).

 

  • ZAWSZE przestrzegaj regulaminu Instagrama. Shadowban!
    • Shadowban to blokada, którą Instagram nałoży na nasze konto, jeśli nie będziemy przestrzegać regulaminu.
    • Shadowban sprawia, że nie zobaczy nas żadna osoba spoza grupy, która nas obserwuje. 
    • Shadowban to sankcja Instagrama za: używanie botów, kupowanie obserwujących, komentarzy, udostępnień itd., korzystanie z tych samych, powtarzających się hasztagów, przekraczanie limitów (np. ilości hashtagów pod jednym zdjęciem), korzystanie z popularnych/zakazanych hasztagów.

 

  • Jak uchronić się przed Shadowbanem? 
    • Bądź uczciwy.
    • Rozsądnie korzystaj z hashtagów.
    • Nie podbijaj “sztucznej” aktywności. Zachowuj się jak człowiek, a nie bot.
    • Nie nadużywaj regulaminu Instagrama.

 

  • IGTV, czyli YouTube na Instagramie
    • Filmy to dziś najbardziej pożądany rodzaj treści w mediach społecznościowych. Zarówno ze strony użytkowników, jak i samych portali.
    • Dobre wideo jest lekkie, wiarygodne i mocno przywiązuje użytkownika do marki. 
    • IGTV to dodatkowa aplikacja Instagrama, która powstała jako jej rozszerzenie dla treści VIDEO.
    • Aplikacja IGTV została stworzona na miarę Instagrama, a nie klasycznego oglądania filmów. Po kilku miesiącach stała się bardzo popularna (w Polsce dopiero się rozwija – warto być pierwszym!).

 

  • Instastory
  • Instastory to potężne narzędzie, które nie wymaga od nas wcale tak dużo pracy. 
  • Możesz wykorzystać je do relacjonowania życia księgarni w czasie rzeczywistym (transmisje na żywo, krótkie relacje, zdjęcia, gify) – są wyświetlane przez kilka sekund i dostępne dla użytkowników tylko przez 24 godziny (jeśli chcesz aby były widoczne dłużej, dodaj je do “wyróżnionych relacji”).
  • Relacje (np. zaproszenie na wydarzenie) możesz wysłać też bezpośrednio do wybranego użytkownika lub grupy użytkowników dzięki funkcji InstaDirect (wiadomości na Instagramie).
  • Instastory to świetne narzędzie do kontaktu z odbiorcami (możesz tworzyć ankiety, transmisje na żywo lub zadawać bezpośrednio pytania swoim fanom).
  • Wykorzystaj zasoby Instastory, aby Twoja relacja przykuła uwagę odbiorców (nakładki, GIF-y, filtry, napisy, oznaczenia).

 

  • InstaDirect
    • Funkcja Instagram Direct umożliwia wysyłanie wiadomości do jednej osoby lub grupy osób. W aplikacji Instagram Direct możesz wysłać jako wiadomość:

 

Buduj społeczność!

Instagram to nie słup ogłoszeniowy. Instagram to narzędzie do budowania społeczności i nowych grup odbiorców Twojej księgarni. Jak zbudować społeczność na Instagramie? Obserwuj inne, powiązane profile (ale z rozwagą!). Polub posty, które Ci się podobają. Pisz komentarze i odpisuj na komentarze innych. Oznaczaj! Udostępniaj oznaczenia innych. Komunikuj się ze swoimi odbiorcami we wszystkich kanałach (posty, relacje, InstaDirect).

Inspiracje i przykłady

Kanały, które warto obserwować na Instagramie

Obserwuj, obserwuj i jeszcze raz obserwuj. Przyglądaj się, jak na Instagramie działa zarówno polski, jak i zagraniczny rynek książki. Obserwuj kanały wydawców, pisarzy, księgarń, blogerów, instytucji kultury i wszystkich podmiotów, które mają coś wspólnego z książką. To naprawdę może Cię zainspirować!

 

  • DOBRE PRZYKŁADY: 10 polskich księgarń, które warto obserwować na Instagramie 
    • Księgarnia Św. Pawła w Lublinie: @ksiegarniawlublinie
    • Księgarnia Smak Słowa w Sopocie: @smakslowaksiegarnia
    • Księgarnia Biksa w Katowicach: @biksa_pl
    • Księgarnia Dopełniacz w Chorzowie: @ksiegarnia.dopelniacz
    • Księgarnia Fika w Szczecinie: @fika.szczecin
    • Kornel i Przyjaciele w Cieszynie: @korneliprzyjaciele
    • Księgarnia Bookowscy w Poznaniu: @bookowscy
    • Księgarnia De Revolutionibus w Krakowie: @de_revolutionibus
    • Księgarnia Stanisława Skrzyńska w Brzegu Dolnym: @ksiegarniabrzegdolny
    • Księgarnia Kafka i spółka w Toruniu: @kafkaispolka

 

  • DOBRE PRZYKŁADY: 18 zagranicznych kanałów, które warto obserwować na Instagramie
    • Bookface Magazine, @bookfacemagazine
    • Bookstagram Feature Account, @mybookfeatures
    • Shakespeare and Company, @shakespeareandcoparis
    • Subway Book Review, @subwaybookreview
    • Elizabeth Sagan, @elizabeth_sagan
    • Literati Bookstore, @literatibookstore
    • Penguin Random House, @penguinrandomhouse
    • Book Bento, @bookbento
    • Bookface Kids, @bookfacekids
    • Chronicle Books, @chroniclebooks
    • Reese’s Book Club, @reesesbookclub
    • Madeleine, @bookishmadeleine
    • Esther, @lifebyesther
    • Missbooksellerova, @missbooksellerova
    • Book Culture, @bookculture
    • National Bookstore, @nationalbookstore
    • Books Are Magic Bookstore, @booksaremagicbk
    • The Bookshelf, @bookshelftville

Reklamy na Instagramie

Jak utworzyć płatne kampanie reklamowe na Instagramie?

Reklamy na Instagramie możesz utworzyć za pomocą Menedżera reklam na Facebooku.

  • Reklama na Facebooku i Instagramie pozwoli znaleźć odbiorców i użytkowników, do których nigdy byś nie dotarł. Pozwoli również podkreślić promocje, dostawę nowości itd. 
  • Jeśli dobrze zaplanujesz kampanię reklamową na Facebooku, nie jest ona tak droga, jak mogłoby się wydawać.
  • Reklamy na Facebooku potrafią być bardzo skomplikowaną i wymagającą kwestią… ale początki nie są takie trudne, jak się wydaje. 
  • Nie traktuj reklam jako zło konieczne. To bardzo skuteczny (i jeśli wykorzystywany z głową) tani sposób na przyciągnięcie nowych użytkowników.

 

Nie klikaj “Promuj”, poznaj Menedżera reklam!

Menedżer reklam to potężne narzędzie, które na początku może przerażać, ale przy bliższym spotkaniu okazuje się wspaniałym i przydatnym narzędziem do planowania kampanii reklamowych na Facebooku.

Link do Menedżera reklam: https://business.facebook.com/adsmanager/ 

6 najważniejszych zasad reklamy na Facebooku, o których warto pamiętać!

  • Nie klikaj w przycisk “promuj”! Facebook bardzo chciałby wszystko ustawić za Ciebie, ale nie warto. To prosty sposób na “przepalenie” budżetu.
  • Pracuj na małych budżetach. Nie musisz zaczynać od inwestowania dużych kwot. Zacznij od reklamy za 15 zł.
  • Umiejscowienie reklamy. Najlepszą lokalizacją jest “kanał aktualności”. To tutaj Twoja reklama wygląda naturalnie.
  • Odznacz inne umiejscowienia. Odznacz Instagrama i inne kanały. Na Facebooku rób reklamę na Facebooka. 
  • Wybierz cel. To ważna decyzja dla działania algorytmu Facebooka. Chcesz sprowadzać ruch na stronę internetową, na wydarzenie czy na stronę księgarni na Facebooku? A może chcesz pozyskać nowe kontakty? Menedżer reklam daje Ci możliwość wyboru.
  • Eksperymentuj. Sprawdzaj różne grupy docelowe i różne sposoby kreacji reklamy. Znajdź drogę do swoich klientów.

 

O czym warto pamiętać przed włączeniem reklamy na Facebooku?

  • Teksty na grafikach. Zbyt obszerny tekst na grafikach (powyżej 20%) może skutkować zwiększeniem kosztów reklamy.
  • Bliskość Twojej reklamy. Korzystając z “pinezki”, możesz określić zasięg reklamy nawet do 1 km od Twojej księgarni!
  • Propaganda radości. Facebookowi nie podobają się smutne i depresyjne frazy. 
  • Odbiorca wcale nie taki oczywisty. Wbrew pozorom, młodzież wcale nie jest najbardziej aktywna… Dopasuj swoje reklamy do różnych grup wiekowych. Menedżer Facebooka pozwala precyzyjnie dobrać wiek grupy odbiorców reklamy. 

 

Jak targetować reklamę na Facebooku? 6 zasad:

  • Docieraj do precyzyjnych grup, np. osób, których znajomi mają niedługo urodziny lub spodziewają się dziecka.
  • Wybierając zainteresowania odbiorców, korzystaj z propozycji Facebooka (podpowiedzi portalu pojawią się w Menedżerze reklam podczas określania grupy odbiorców).
  • Stosuj gradację i szukaj skojarzeń, gdy dobierasz grupę odbiorców swojej reklamy (np. książki–>powieści–>fantastyka).
  • Patrz na “konsolkę” zasięgu (informacje o potencjalnym zasięgu znajdziesz po prawej stronie w Menedżerze reklam). Nie targetuj za szeroko, ani za wąsko. Szukaj złotego środka.
  • Określ lokalizację. Wybierając lokalizację swojej grupy docelowej, możesz korzystać z opcji “upuść pinezkę” lub wpisać adres swojej księgarni.
  • Pamiętaj, że jeśli ustawisz zbyt wiele zainteresowań, Facebook dotrze do osób, które spełniają zaledwie JEDNO z nich, a nie wszystkie.

 

PAMIĘTAJ! Rozwijając komunikację z klientami księgarni na Facebooku, zwróć uwagę zarówno na zasięgi organiczne, jak i płatne. Oba na siebie wpływają i wzajemnie się uzupełniają. Zawsze, nie tylko podczas tworzenia, dbaj o jakość wpisów na stronie na Facebooku. Przed utworzeniem posta, zastanów się, do kogo i w jakim celu chcesz go opublikować.  

Obserwuj nas w internecie!

insta