Brook Preloader

Aktualności

15 pomysłów na działalność księgarni w czasie epidemii

15 pomysłów na działalność księgarni w czasie epidemii

Mimo że księgarnie powoli się otwierają, pandemia trwa i nie daje za wygraną. Wiele osób nadal boi się wyjść z domu. Czytelnicy przyzwyczaili się do zakupu książek w sklepach internetowych – zwykle tych dużych, które wyświetlają się w top 5 wyników wyszukiwania. Niektórzy właśnie teraz przekonali się do e-booków. Jak prowadzić księgarnię w tym trudnym czasie? Przedstawiamy 15 pomysłów na budowanie relacji z czytelnikami w trakcie epidemii.

Pomysły przedstawione w artykule są już wdrażane przez niektóre księgarnie stacjonarne. Zobacz przykłady!

Utrzymuj kontakt z klientem przez internet i media społecznościowe. Jeśli dotychczas nie wysyłałeś newsletterów i nie prowadziłeś strony na Facebooku czy kanału na Instagramie – najwyższa pora zacząć to robić! Skąd Twoi czytelnicy mają dowiedzieć się o nowościach na rynku wydawniczym lub jakie są najlepsze książki dla ich dorastających dzieci? W czasie epidemii warto informować klientów na bieżąco o godzinach otwarcia oraz o tym, jak w tych nietypowych warunkach można zrobić zakupy na odległość. Więcej wskazówek na temat prowadzenia komunikacji z czytelnikami przez internet znajdziesz w podstronie Poradniki.

Dobry przykład: komunikacja Księgarni pod Globusem w mediach społecznościowych

Dobry przykład: komunikacja Księgarni Karakter w mediach społecznościowych

Dobry przykład: komunikacja Księgarni Locum w mediach społecznościowych

Dobry przykład: sklep internetowy Cafe Nowa Księgarnia

Halo, czy możemy porozmawiać o literaturze? Uruchom zamówienia i rekomendacje telefoniczne. Komunikacja z klientem to podstawa. W czasie epidemii warto umożliwić klientom każdą formę kontaktu, przez Messengera, Whatsapp, Skype. Konsultacje i zamówienia telefoniczne przydadzą się przede wszystkim czytelnikom, którzy nie korzystają z internetu (np. seniorom).

Kultura i literatura w sieci. Organizuj wydarzenia online. Opery, filharmonie, teatry, muzea, biblioteki – instytucje otwierają się na publiczność w sieci. W mediach społecznościowych publikują nagrania i streamingi z wydarzeń. Może masz pomysł na spotkania autorskie? Lub wspólne czytania? Wideorecenzje książek? Rekomendacje czytelnicze? Nie musisz zapraszać celebrytów, możesz czytać sam lub zapraszać lokalne autorytety.

Dobry przykład: Programowanie z Minecraftem online – internetowe warsztaty dla dzieci organizowane przez kluboksięgarnię Badet

Dobry przykład: koncert grupy Kirszenbaum w Głównej Księgarni Naukowej w Krakowie

CoRead – załóż internetowy klub czytelniczy. Skoro o wspólnym czytaniu mowa, na zagranicznych portalach pojawiły się takie akcje jak #CoReadingVirus czy #TolstoyTogether (czytaj więcej). Skoro nie możemy spotykać się w księgarni, stwórz dla swoich odbiorców dyskusyjny klub książki online! Pytaj, co teraz czytają, co chcieliby znaleźć na półkach w księgarni. To cenne informacje, dzięki którym masz szansę poznać potrzeby klientów i obecne trendy.

Dobry przykład: akcja Koluszkowianie czytają zorganizowana przez Księgarnię Skład Główny

Dobry przykład: akcja Księgarnia i Przyjaciele zorganizowana przez Księgarnię Stanisławy Skrzyńskiej

Wypatrzyliście coś dla siebie? Zaproś czytelników na wirtualny spacer po księgarni. Rób zdjęcia, nie pozwól czytelnikom zapomnieć, jak miłym miejscem jest Twoja księgarnia. Pokaż im, że masz nowe książki i umożliwiasz ich zakup online – polecamy korzystać z Facebook Live lub innych platform (przykład: zobacz spacer po księgarni Na Szewskiej w Krakowie zrealizowany w Google Maps). Wirtualny spacer po księgarni możesz zorganizować jako wydarzenie na Facebooku. Podczas internetowego spotkania warto polecić książki lub opowiedzieć klientom o historii księgarni.

Dobry przykład: regały księgarni Między Słowami w Lublinie

Dobry przykład: stół z książkami w księgarni Makama

Dobry przykład: zestawy niespodzianki księgarni Sztuka Wyboru

Książka na wynos. Uruchom alternatywne sposoby dostawy. Nawet jeśli nie masz swojego sklepu internetowego, odbieraj zamówienia telefonicznie lub mailowo i dostarczaj je kurierem, rowerem, taksówką albo „dostawą krawężnikową”. Coraz więcej księgarń w Polsce aranżuje także “książkowe okienka”, przez które czytelnicy mogą w bezpieczny sposób odebrać swoje zamówienie.

Dobry przykład: rowerowe dostawy w księgarni Skład Główny w Koluszkach

Dobry przykład: literackie okienko w księgarni Bajbuk

Dobry przykład: literackie okienko w księgarni Odkrywcy

Dobry przykład: nowe formy dostawy w księgarni Tuczytam Kęty

Dobry przykład: rowerowe dostawy w księgarni Sztuka wyboru

Dołącz do akcji Ksiazkanatelefon.pl. Przyłącz się do akcji i inicjatyw branży. Książkanatelefon.pl to kampania promocyjna organizowana przez dystrybutora książek OSDW Azymut, która zachęca czytelników do robienia zdalnych zakupów w lokalnych księgarniach.

Aukcje. Zaproponuj klientom nowe formy zakupu. Sprzedawaj na aukcjach książki z autografem lub białe kruki – często w księgarniach można znaleźć tytuły, których nakłady się wyczerpały i teraz stają się warte zdecydowanie więcej niż cena okładkowa. Możesz także zorganizować aukcje czy kiermasz książek z autografami (np. lokalnych autorów).

Dobry przykład: aukcja księgarni Tajne Komplety

Dobry przykład: książki z autografami w Księgarni “z Bajki”

Zaproponuj czytelnikom bony i vouchery. Czytelnicy będą mogli je wykorzystać, gdy wszystko wróci do normalności. Bony na książki mogą być wirtualne lub drukowane. Jeśli dodatkowo zadbasz o ich grafikę, eleganckie opakowanie, różnorodną kolorystykę, pakiety i serie tematyczne – staną się świetnym pomysłem na prezent (np. na urodziny, Dzień Mamy, Dzień Dziecka czy święta).

Dobry przykład: bony podarunkowe księgarni Kafka i spółka

Możesz zorganizować zbiórkę na działalność kulturalną księgarni (np. zrzutka.pl). Portale, które umożliwiają zorganizowanie zbiórki pieniędzy na określony cel, nie są trudne w obsłudze. Nie bój się, że zostanie to źle odebrane – ludzie naprawdę lubią pomagać i włączać się w akcje społeczne (np. zbiórki na organizację lokalnych wydarzeń kulturalnych).

Przygotuj gadżety. Zamiast prośby o darowiznę, możesz umożliwić swoim klientom zakup autorskich gadżetów. Dobrym i niskobudżetowym pomysłem mogą być przypinki, zakładki do książek albo maseczki z cytatami z książek.

Dobry przykład: literackie maseczki w księgarni Tajne Komplety

Dobry przykład: torby księgarni Fika

Smakołyki na wynos. Jeśli ktoś, kto przyszedł do Twojej księgarni, otrzyma uśmiech i dobrą kawę na wynos, na pewno do Ciebie wróci.

Zadbaj o witrynę księgarni i przyciągnij uwagę osób, które będą przechadzać się w pobliżu w wiosenne dni. Pokaż, że sprzedajesz nie tylko książki, ale także zabawki, kartki, artykuły papiernicze i puzzle – w czasach pandemii i ograniczeń w liczbie osób w sklepie witryna księgarni to jedyna część, którą widzi każdy. Spraw, żeby witryna żyła – uwolnij kreatywność!

Dobry przykład: kolorowe witryny księgarni Kafka i spółka

Dobry przykład: witryny księgarni Locum

Dobry przykład: witryna księgarni Skład Główny

Zaplanuj akcję, konkurs lub wydarzenie po ponownym otwarciu księgarni. Co zrobisz, gdy księgarnia znów się otworzy? Jaką nową, atrakcyjną ofertę zaproponujesz odwiedzającym Twój sklep? To dobry czas na wprowadzenie zmian – od małego przemeblowania po zmianę całej strategii firmy. Być może warto zarejestrować fundację lub stowarzyszenie, aby móc pozyskiwać środki z funduszy dla NGO’sów. Możesz także zorganizować specjalną akcję, konkurs lub wydarzenie (np. kiermasz plenerowy) z okazji ponownego otwarcia księgarni.

Weź udział w szkoleniach i webinariach. Jeśli możesz, wykorzystaj ten trudny czas na udział w szkoleniach i webinariach organizowanych przez różne inicjatywy branżowe (wydawców, wirtualne targi książki, Polską Izbę Książki). Zachęcamy także do skorzystania z archiwalnych poradników, które udostępniamy na stronie Szkolimy-Ksiegarzy.pl. Informacje o szkoleniach znajdziesz także na stronie Good Books na Facebooku.

Tekst powstał we współpracy z Good Books.

Zdjęcie główne: Unsplash.com / Jason Leung