10 pomysłów na działalność księgarni w okresie świątecznym. Warto się zainspirować!

W tym roku grudzień będzie zupełnie inny niż zwykle. Szał przedświątecznych zakupów przeniesie się częściowo do Internetu, a tam nie będzie łatwo przebić się przez liczne reklamy i promocje większych graczy. Jak przekonać klientów, aby kupowali książki właśnie w Twojej księgarni?
Kampanie społeczne
W ostatnich tygodniach Amerykańskie Stowarzyszenie Księgarzy zaangażowało się w dwie pomysłowe akcje. Pierwsza z nich, „October is the new December” (tłum. „Październik jest nowym grudniem”), ma zachęcić do wcześniejszego kupowania książek, co pomogłoby księgarniom zachować płynność finansową. Druga, o nazwie „#BoxedOut” polega na tym, że księgarnie oklejają swoje witryny brązowym papierem do pakowania z napisami w stylu: „Tu dostaniesz książki wybrane przez ludzi, a nie nieczuły algorytm” albo „Płacenie firmie wartej 1,6 biliona dolarów, aby była jeszcze bogatsza. Czy to nie absurdalne?”. Kampania w ciągu pierwszego tygodnia poskutkowała 30% wzrostem sprzedaży w lokalnych księgarniach. Nieźle radzi sobie także inny projekt: sklep internetowy bookshop.org, o którym pisaliśmy w artykule Jak zagraniczne księgarnie radzą sobie w czasie pandemii.

W Polsce powróciła akcja #KsiążkaNaTelefon organizowana przez OSDW Azymut. Druga odsłona ogólnopolskiego przedsięwzięcia wspierającego małe, niezależne księgarnie w trakcie lockdownu odbywa się pod hasłem “Kupuj książki lokalnie”. Ale możliwości, aby faktycznie sprzedawać jest dużo więcej!

Sklep online
Po pierwsze warto sprawdzić możliwości otwarcia własnego sklepu online. System do zarządzania stroną WordPress posiada bezpłatny dodatek WooCommerce do zbudowania platformy sprzedażowej. Możesz zlecić to specjalistom, albo nauczyć się wszystkiego z webinariów, dostępnych w sieci. Możesz też skorzystać także z wdrożenia sklepu internetowego poprzez takie usługi jak Hosting 2.0.
Więcej informacji znajdziesz także w naszym poradniku Jak założyć księgarnię internetową.

Facebook Marketplace
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep online, czy nie – możesz sprzedawać książki w Sklepie na Facebooku i Instagramie. Ludzie spędzają ok. 6 godzin dziennie w social mediach. Dzięki publikowanym tam treściom masz szansę wzbudzić ich ciekawość, zachęcić do interakcji, uzyskać zaufanie, a finalnie nakłonić do zakupu. Dodatkowym atutem jest bowiem łatwa i niedroga promocja, którą da się skierować do dokładnie określonej (pod względem wieku, zainteresowań lub lokalizacji) grupy odbiorców. Dotychczas pojawiają się tam głównie pozycje księgarni Gandalf.
Wirtualna sprzedaż
Inny ciekawy sposób znalazła księgarnia Bookowski z Poznania. Ich „wirtualna sprzedaż” oparta jest o bezpłatną wersję aplikacji Calendly do planowania spotkań. Czytelnik wybiera godzinę i platformę (Messenger, WhatsApp, Hangouts) na spotkanie z pracownikiem księgarni. Ten oprowadza go po dostępnych tytułach, doradza i ułatwia dokonanie zakupu. Prawie jak w prawdziwej księgarni!

Inne platformy sprzedażowe
Co z serwisami takimi jak Allegro, Groupon (tutaj sprzedaje wydawnictwo Znak), mojekupony.pl (a tu Tania Książka)? Nie trzeba oferować dużych rabatów, aby umieszczać tutaj swoje produkty. Poza tym wartością dodaną, która uzasadni wyższą cenę, może być prezentowe opakowanie czy bezpłatna zakładka. Stworzenie bardziej ekskluzywnego pakietu mogłoby sprawdzić się nawet na portalach typu wyjatkowyprezent.pl. Skoro znajduje się tam oferta zwykłych biletów do kina lub zwiedzania stadionu piłkarskiego – to dlaczego nie książka z usługą concierge? A to przecież tylko marketingowa nazwa tego, co Wy, księgarze, i tak robicie 😉.

Glovo
Oferta firmy Glovo brzmi: zamów cokolwiek, a nasi kurierzy załatwią to i przywiozą do Ciebie. Dostępne są na przykład kwiaty z lokalnych kwiaciarni i materiały biurowe z Papiernika by Empik. Dlaczego nie zacząć dostarczać książek z małej księgarni tym kanałem?
Karta stałego klienta
Miłośnicy książek z pewnością chętnie wstąpią do klubu czytelników VIP Twojej księgarni.
Zobacz przykładową ofertę księgarni Brilliant Books w Traverse City (USA) albo słynnej księgarni Shakespeare and Company w Paryżu.
Ciekawe rozwiązanie wykorzystuje także polska księgarnia dziecięca Badet. Używa ogólnodostępnej, bezpłatnej aplikacji Moja księgarnia do generowania wirtualnych kart lojalnościowych. Czytelnik zbiera w ten sposób punkty wymienne na zniżki, gratisy i prezenty podczas zakupów stacjonarnych i online.
Bony, vouchery, karty podarunkowe
Bony i vouchery – jeśli karty podarunkowe nie są nadal dostępne w Twojej księgarni, musisz jak najszybciej nadrobić zaległości.
Oto kilka przykładów, które mogą Cię zainspirować:
- Bookiestra (Katowice) / Niskie Łąki (Wrocław)
- FiKa (Szczecin)
- Kafka (Toruń)
- Bookowski (Poznań)
- Tajne Komplety (Wrocław)
Współpraca z lokalną biblioteką
Kto ma największą bazę i dostęp do lokalnych czytelników w Twojej miejscowości? Biblioteka. Księgarze i wydawcy chcą sprzedawać książki do bibliotek, ale nigdy nie starali się o współpracę z biblioteką, aby przekierowała czytelników do księgarni. Taką strategię podjęto obecnie w Czechach. Akcja #kupknihukjezisku (tłum. Kup książkę dla Św. Mikołaja) polega na współpracy. Bibliotekarze tworzą listę polecanych tytułów, a następnie odsyłają swoich czytelników do sklepów online zaprzyjaźnionych wydawnictw i księgarni.

Niech święta potrwają dłużej
Co prawda The Willoughby Book Club z Wielkiej Brytanii nie jest zwykłą księgarnią. Nazywają siebie „pionierami spersonalizowanej usługi abonamentów książkowych”. Dlatego warto sprawdzić jak to robią! Ich pakiety prezentowe są obecnie dostępne w wersji standardowej lub świątecznej. Zależnie od kwoty, książkowy abonament może trwać 3, 6 lub 12 miesięcy. Nabywca wybiera gatunek i podaje podstawowe informacje o osobie, dla której kupuje prezent. M.in. jej preferencje, ulubionych autorów i inne szczegóły, które mogą pomóc pracownikom The Willoughby Book Club dokonać odpowiedniego wyboru. Każdego pierwszego dnia miesiąca właściciel abonamentu otrzyma paczkę z książką i kilkoma pięknymi dodatkami. Czyli łącznie kilkanaście prezentów w jednym!
Podsumowując: czas na działanie! Podjęte działania przydadzą się nie tylko w czasie pandemii, świat się zmienia. Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu zmian w swojej księgarni? Skorzystaj z poradników udostępnionych na stronie szkolimy-ksiegarzy.pl lub szkoleń z marketingu i nowych technologii od Good Books.
Tekst powstał we współpracy z Good Books.
Projekt Szkolimy-Księgarzy.pl. Cykl e-szkoleń dla księgarń stacjonarnych organizuje dystrybutor książek OSDW Azymut. Program szkoleniowych został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
